Monday, July 20, 2009

Selamat Ulang Tahun ke 43 Emak..:)

Warkah buat Mak..

Selamat Ulang Tahun yang ke 43 Emak..

Tiada apa yang dapat saya dapat balas di atas setiap jasa dan pengorbanan yang telah emak berikan kepada saya..walaupun diri ini selalu menyakiti hatimu tetapi Mak tetap bersabar dengan kerenah sikap saya..

Terlalu banyak memori yang selalu bermain-main di mindaku setiap kali berfikir mengenai mu,Mak..sejak dari kecil lagi, banyak kenangan manis yang bermain-main di mindaku..masih aku ingat tatkala aku berada di darjah 3, ketika aku ingin pergi ke sekolah di waktu pagi, aku tidak sempat menyiapkan kerja sekolah,Mak lah yang menyiapkan kerja sekolah aku..Nampak keletihan di wajahmu tatkala melayan kerenah aku yang nakal sewaktu bersekolah rendah dahulu..

Masa berganti masa,aku pun mula meningkat remaja,aku mula berpisah dengan mu,Mak..teringat ketika hari pertama berada di Asrama sewaktu di sekolah menengah dahulu,aku menangis pada malam hari,rindu sangat kat emak..ketika membaca Yasin pada malam jumaat,menitis air mata..minda terfikir-fikir apakah mak sedang lakukan sekarang,sihat ke,sakit ke,dah makan ke,Tuhan sahaja yang tahu perasaan ku pada waktu itu..

Setelah 3 tahun berpisah sejauh hampir 300km,aku pun mula mencari alasan untuk duduk berdekatan dengan Mak..akhirnya atas usaha ayah dan kedegilan aku,akhirnya aku bersekolah di sebuah sekolah agama di Selangor..hati pun mula seronok kerana aku dekat dengan mak..Berjaya juga aku mengukir senyuman di wajahmu ketika aku mendapat anugerah di sekolah..Tuhan je yang tahu betapa gembiranya hatiku ketika itu kerana aku berjaya mengukir senyuman mak ku..

Peristiwa yang peling tidak ku lupa,ketika aku ditawarkan ke Darul Quran..walaupun terdapat konflik yang timbul sebelum aku memasuki Darul Quran,tetapi atas doa Mak,aku masuk juga..Aku tahu niat seorang Mak ke atas anaknya yang degil ini adalah untuk menjadikan aku seorang anak yang soleh dan boleh mendidik dan berdakwah kepada keluargaku..Saat aku diserahkan oleh keluarga kepada Pihak Jakim ketika hari pendaftaran Darul Quran,dapat aku lihat linangan air mata di matanya..Saat itu, aku berazam aku akan mendapatkan segulung diploma khas untuknya..Setelah 3 tahun berjuang,akhirnya aku berjaya juga menghabiskan pengajianku..

Sewaktu majlis konvokesyen di Darul Quran,sekali lagi aku melihat linangan air matanya..ya Allah,aku rasa bersyukur sangat sebab dapat menunaikan impiannya untuk melihat anaknya menjadi hafiz..

Entahla..seronok sangat bila dapat bersama-sama dengan mak..hatiku sering tersentuh setiap kali berbicara dengan mak..Antara statement mak yang sering terngiang-ngiang di telinga aku, “nazri,tempoh masa kita bersama makin sikit..mak semakin tua,”..Aduh,aku tak boleh nak membayangkan kalau aku berpisah dengan mak..mak selalu memberi nasihat kepada aku..Di saat aku ditimpa masalah,dialah yang menenangkan aku..di saat aku lemah,dialah yang memberi semangat kepada aku..

Ya Allah,kau panjangkanlah umur ibuku..sihatkanlah tubuhnya..berikanblah kefahaman ilmu kepadanya kerana aku tahu mak ku sekarang berlumba-lumba untuk mencari ilmu,mudahkanlah segala urusannya..

Buat mak, Selamat hari ulang tahun yang ke 43..maafkan segala dosa saya,doakanlah saya berjaya dan dipermudahkan urusan dunia dan akhirat saya..Salam sayang dari saya..miss you mak..:)



2 comments:

Farid Albariti said...

ni mesti post untuk memenangi hati ibu...

tp, ayah nta "smart" skit dari nta la ana rasa...

mencari cahaya said...

emmm tersentuh... rase nk nanges...

Post a Comment

Updates Via E-Mail

Video