Friday, February 27, 2009

Surat terbuka untuk PEGAWAI KESELAMATAN UKM

Assalamualaikum,
Pertamanya, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak tuan kerana selama ini menjaga saya, melindungi saya, tidak tidur pada waktu malam hanya semata-mata untuk menjaga keselamatan saya dan rakan-rakan..Nilai pada nama PEGAWAI KESELAMATAN itu amat tinggi maksudnya jika dikaji sedalam-dalamnya..Oleh itu, saya amat berterima kasih atas segala jasa-jasa yang dikorbankan untuk menjaga dan melindungi saya..

TUan,
apa yang saya dan rakan-rakan lakukan di masjid,bukanlah untuk bermegah-megah,bukanlah untuk menunjuk-nunjuk,tetapi kami hendak meluahkan isi hati kami, kebencian kami kepada perkra-perkara maksiat..tentu tuan pernah mendengar sebuah qaul yang shahih, iaitu BARANGSIAPA YANG MELIHAT KEMUNGKARAN,TEGURLAH DENGAN TANGAN(KUASA0,SEKIRANYA TIDAK MAMPU,TEGURLAH DENGAN LISAN,DAN JIKA TIDAK MAMPU JUGA,MAKA TEGURLAH DENGAN HATI.ITULAH SELEMAH-LEMAH IMAN.

Tuan,
Kami tiada kuasa untuk menghalang perkara mungkar tersebut,kerana kuasa itu di pihak HEP, kami tiada kuasa untuk menegur dengan lisan kerana kami bukanlah pengetua kolej dan jaksa2, tetapi kami hanyalah mahasiswa biasa, yang mempunyai hati, mempunyai akal untuk berfikir dengan waras, dengan keterbatasan ruang yang ada di UkM ini untuk kami menyuarakan isihati kami, maka tindakan inilah satu-satunya tindakan yang mapu kami lakukan untuk menegur perbuatan mungkar tersebut.

Tuan,
kami berpiket adalah untuk menZAHIRKAN KEBENCIAN kami terhadap perbuatan tersebut. Oleh itu, sokonglah kami di dalam usaha kami untuk membentuk sebuah generasi mahasiswa yang matang,profesional, bijak dalam merancang sesuatu tindakan dan sebagainya. Kami amat mengalu-alukan tindakan dan sokongan dari pihak tuan di dalam usaha kami untuk merealisasikan hasrat kami, hasrat mahasiswa UKM. Mohon ampun dan maaf sekiranya terkasar bahasa, cuma sedikit peringatan dan nasihat yang ingin dikongsi di sini untuk perhatian saya sendiri khususnya, juga kepada tuan dan sahabat-sahabat yang lain. Janganlah kita berkompromi dengan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan dan kemusnahan kepada umat Islam itu sendiri. Tidak ada istilah `menjaga hati` kerana ini adalah hukum dari Allah, bukan manusia yang merangkanya. Jika ketika melihat maksiat di depan mata, cubalah sedaya upaya kita untuk menegur kerana di akhirat kita akan ditanya akan apa tindakan kita. dan boleh jadi mereka akan mendakwa kita di akhirat kerana kita tidak berusaha untuk menegurnya sewaktu di dunia..

TUan,
atas dasar itulah kami berpiket, berdemontrasi kerana kami yakin itulah bukti yang kami akan bawa untuk menghadap Allah s.w.t sebagai gerak kerja kami di dunia yang smentara ini di dalam meneruskan syiar Islam di Malaysia khususnya di UKM sendiri..Semoga Allah menerima amalan kami dan memberikan sifat keikhlasan di dalam hati kami.Salam ikhlas, salam perpaduan dari saya untuk semua staff pegawai keselamatan UKM..

Assalamualaikum..(dari insan yang hina dan dhaif, yang memerlukan tunjuk ajar dan nasihat di dalam meneruskan kehidupan ini)

1 comments:

Khairunnisa Alias said...

Pengawal keselamatan (pak guard)pun bukannya ada kuasa. diorg bertugas mengikut arahan pihak atasan. Jika tiada arahan dari atas utk nahi munkar, maka pegawai2 smua tak boleh nak buat smua tuh.
wallahua'alam

Post a Comment

Updates Via E-Mail

Video