Saturday, June 13, 2009

Hati...oh..hati..

“ish,penatla..boleh suruh orang lain tak?”, “aku rasa aku dh banyak buat kerja ni,dia tu baru buat sikit tapi dah penat..”, “aku dah agak dah,mesti dia ni pemalas,tengok muka pun dah tahu..” “ish,asyik2 aku je,takde orang lain ke yang boleh buat??

Agak-agaknya, ada tak di antara dialog di atas pernah terkeluar daripada bibir kita??mungkin adakalanya perkataan seperti ini terdetik di hati kita apabila kita melakukan sesuatu perkara..

Sebenarnya, susah untuk kita menilai tahap keikhlasan kita ketika melakukan sesuatu perkara dan tugasan yang diamanahkan walhal kita telah sedari bahawa kerja yang disertai dengan niat yang ikhlas lillahi taala akan diterima oleh Allah s.w.t akan tetapi agak payah untuk kita melakukan pekerjaan tersebut kerana Allah..

Masalah hati..apa itu masalah hati??masalah hati adalah satu perkara yang boleh dilihat sebagai sejenis virus yang boleh merosakkan manusia, Cuma tidak dapat dispesifikkan lagi..ia secara tak langsung membunuh sedikit demi sedikit `dalaman` manusia itu jika ia tidak di banteras dengan sebaiknya..kadangkala kerana penyakit hati ini, persahabatan boleh musnah, gerak kerja Islam terbantut dan sebagainya..hanya kerana perkara-perkara kecil, musnah segala-galanya..

Kenapa wujud masalah hati??mungkin kerana sifat dengki, iri hati yang wujud dalam diri,maka apabila melihat seseorang itu lebih sikit daripadanya, maka golongan seperti ini mula lah tak senang duduk..kerja yang dilakukan dah menjadi tidak ikhlas..mana perginya ilmu2 agama yang dipelajari sebelum ini??mungkin kadang2, saya sendiri terfikir, kenapa perkara sebegini boleh berlaku lebih2 lagi ianya banyak berjangkit kepada pelajar pengajian Islam??kenapa ye??rasanya sahabat boleh berfikir sendiri..

Sahabat2, saya pernah mendengar tentang satu perumpaman yang didatangkan oleh seorang ulama Indonesia yang berbunyi : “Iman itu ibarat makanan, hati ibarat pinggan, secara logiknya, kita sebagai manusia pastinya ingin meletakkan makanan ke dalam pinggan kita yang bersih, sudah semestinya kita akan memastikan makanan tersebut bersih dan mendatangkan manfaat kepada kita..betul tak??begitulah juga dengan hati kita..sudah pasti kita mengidamkan keindahan iman di hati kita akan tetapi sekiranya hati kita kotor dan rosak, apakah mungkin iman akan mudah masuk ke dalam hati kita???

Bayangkan sahabat2, kerana kepentingan duniawi yang sementara, maka segala amalan kita yang telah dilakukan sebelum ini hancur lebur dek kerana masalah hati seperti dengki, riyak dan sebagainya..apakah kita ingin tergolong dengan golongan seperti ini???Na`uzubillah..mudah2an Allah menjauhkan kita daripada masalah hati dan memberikan kita ketenangan di dalam mengembangkan syiar Islam ini..
Dengan rendah diri ,saya berpesan kepada diri saya dan sahabat2,marilah bersama2 perbaiki hati dan ikhlaskan niat di dalam sesuatu perkara..Mudah2an gerak kerja Islam yang kita laksanakan diterima oleh Allah s.w.t..Amiin..

4 comments:

Sarah Azizul said...

soalan kat atas tu mmg selalu wujud. di akui hadirnya soalan itu dari hati. namun, ada yang tidak sedar dan masih merasakan bukan hati masalahnya.

Anonymous said...

Erti hidup pada memberi,
Erti tabah bila diuji,
Indah amal ikhlas di hati,
Indah hidup bersama Ilahi.

Park Chick said...

Allah yg memegang hati manusia...baikkan hubungan dengan Allah maka hati pasti akan jadi baik

Islamic_Muslimah said...

Persoalan yg telah terjawab...
semuanya berpunca dr HATI...
Syukron :)

Post a Comment

Updates Via E-Mail

Video