Tuesday, March 3, 2009

Mahasiswa dan masyarakat

Mahasiswa secara ringkasnya adalah merupakan satu generasi yang berilmu, intelektual, bijak menyelesaikan masalah, selalu terkehadapan di dalam sesuatu isu dan sebagainya. Masyarakat pula merupakan satu kelompok manusia yang terdiri daripada pelbagai usia, pelbagai gaya pemikiran, pelbagai karenah dan sebagainya. Apakah fungsi mahasiswa kepada masyarakat?Apakah tugas dan tanggungjawab mahasiswa terhadapnya?

Jika dilihat kepada situasi sekarang, mahasiswa dilhat banyak menonjol di dalam perkara-perkara dan isu-isu semasa. Namun begitu, terdapat satu lagi tanggungjawab yang harus dilaksanakan oleh mahasiswa iaitu bertugas untuk masyarakat. Tidak dinafikan bahawa mahasiswa pada masa kini bijak didalam mentafsir keadaan politik semasa, bijak memberi idea dan buah fikiran, dan komited di dalam mengiringi arus politik semasa akan tetapi perlu di ingat bahawa kita mempunyai satu kewajipan yang harus dilaksanakan iaitu memberikan bakti kepada masyarakat secara berterusan.

Jika kita melihat kepada suasana keadaan masyarakat sekarang, pelbagai gejala sosial yang berlaku dikalangan remaja,masalah komunikasi antara sesama masyarakat dan sebagainya. Maka,menjadi kewajipan kepada mahasiswa untuk membetulkan situasi ini. Dengan ilmu yang kita miliki, curahkanlah sepenuhnya kepada masyarakat khususnya golongan remaja. Mereka amat memerlukan kita untuk menunjukkan jalan kepada mereka. Kita boleh diumpamakan sebagai lampu suluh kepada mereka. Seandainya lampus suluh itu malap dan tidak menyala,apakah ia mampu untuk menunjukkan jalan kepada mereka??

Baru-baru ini, penulis telah menyertai progrem khidmat masyarakat bersama Kesatuan Pelajar Islam Johor(KPIJ) di Kg Bagan laut, Rengit,BAtu PAhat,johor.Satu pngalaman yang benar-benar memberi kesan kepada diri penulis. Walaupun program hanya setengah hari tetapi ia amat berkualiti di sisi penulis. Semangat adik2 yang komited untuk membersihkan masjid, semangat `orang-orang lama` juga amatlah dihargai. kemudian, ketika majlis penutup program tersebut, wakil daripada `orang lama` kampung tersebut memberikan kata-kata ucapan yang mana di sisi penulis, ia merupakan luahan masyarakat kampung tentang mahasiswa. Beliau menyebutkan bahawa mereka di masyarakat kampung sana amat mengharapkan mahasiswa untuk turun bersama mereka, mengajar mereka, membimbing mereka sekiranya mereka salah, dan sebagainya. Beliau juga turut melahirkan rasa kecewa terhadap mahasiswa dimana beliau menyebut bahawa terdapat segelintir mahasiswa yang hanya lantang di kampus memperjuangkan isu2 akan tetapi malap setelah habis belajar di universiti. Beliau juga berpesan kepada kami supaya istiqamah di dalam berbakti kepada masyarkat dan ikhlas dalam melaksanakannya.

Oleh itu, wahai sahabat2, kita telah dicabar oleh masyarakat. Apakah tindakan kita seterusnya??Kita ada akal untuk berfikir, kita ada akal untuk menilai, fikir2kanlah!!


Bersama-sama adik2 yang bersemangat..:)


bersama ajk pelaksana,ajk masjid, dan adik2 yang tersayang..:)


usrah bersama-sama adik2 selepas gotong royong..:)


penulis bersama-sama `orang kuat KPIJ` Khairullah..:)

0 comments:

Post a Comment

Updates Via E-Mail

Video